Nagysajó
Bíró János történelmi oldala
1396-ban Péter volt a plébános, aki a püspöknek dézsmába 10 márkát fizet. Eszerint már ekkor plébániatemploma
volt. 1396-ban régi Szt. Antal templomáról van adat (Urkundenbuch III. 163)
1587-ben jelentkezik oklevelekben Thaczy néven. (C. Suciu: Dicţionar istoric.) Beke szerint (Az erd. egyházmegye.
126., 28. jegyz., az Erdélyi Káptalani Levéltárra, [220.] hivatkozva.)
1539-ben káplánját említik, aki Szászlekencére távozik. (Ref. Névkönyv. 1890. 14.) Utolsó katolikus papja
Valentinus Schneider, aki már mint protestáns 1567-ben hal meg (uo.). 1923–30-ban a régi torony
megtartásával új templomot építenek , románkori és gótikus elemeket is átmentve.
A középkori lakosság a reformáció idején lutheránus lesz, a középkori templommal együtt.
1602-től lakatlan két évtizedig, majd magyarok és szászok költöznek be Tacsba.
1691-ben Halász István, lutheránus lelkipásztor, az úrvacsorát református szertartás szerint osztja ki,
amiért beidézik a besztercei capitulum elé. Mivel nem jelenik meg, bekísérik, de útközben a harinai hegyen
felakasztja magát. Híveinek egy része kilép a lutheránus egyházból és református lesz. 1695-ben a
református magyarok Keintzel Stephan lutheránus lelkipásztor lemondását követelik. (Fabini)
A különváló reformátusok 1691-ben sövény templomot építenek maguknak, majd Bethlen Ferenc főispán
közbenjárására, 1711-ben kőtemplomot, amelyet 1800-ban nagyobbítva újjáépítenek. (Ref. Névkönyv.
1890. 15–56.; Balogh J.: Magy. fatornyok 158.) Mennyezetmintái 1912-ből maradtak meg. (Kelemen: Művészett.
I. 243/82.) A hívek nélkül maradt lutheránus templom romos.
A XVIII. században lutheránus és református anyaegyház.
1848-ban a közösség szász ajkú nótáriusa elrendelte, hogy a református magyar hívek se harangozni, se
templomba járni ne merészkedjenek. A vallás szabad gyakorlatában korlátozott tacsi ref. hívek erre egy üldöttséget küldtek Naszódra Urbán ezredeshez, aki írásban újra jogaikba helyezte a tacsi református
magyarokat. "De a szász jegyzô, ezen neki megmutatott császári ezredes írását szemérmetlen szavakkal
ellökte, földre taposta. Hanem azért a hívek harangoztak a kellô idôben és jártak templomba." De nemsokára
ugyanazon Urbántól egy elfogatási parancs érkezett a szász elöljárósághoz és elfogták a ref. papot:
Somogyi Sándort, Bárdi András ref. kántortanítót, 12 presbitert s elhurcolták Urbánhoz, ki ôket kihallgatás
nélkül börtönbe vetette, honnan gyalog Csernovicba kerültek. Itt a gályarabok szenvedéseihez hasonló
szenvedések között olvadt le számuk 14-rôl 9-re, kiket 3-4 évi raboskodás után hazaeresztettek. Ez az
ismeretlen, szinte modern gályarabság, azért esett meg, mert nem akarták híveink kálvinista hitüket
felcserélni a szász lutheránus hittel. Így istápolták a szászok a magyarokat magyar földönT. Kreitner,aki
19 évesen iratkozott be a bécsi egyetemre peregrinusnak, és 1832–35 között szülőfalujában,Tacson volt
német lutheránus lelkipásztor.Őt F.Schuster követte, aki szintén Bécsben tanult, és 1836–49 között szolgált
Tacson, majd F. A. Stehtiger, szintén Bécsben tanult besztercei tanárt hívták meg 1849-
ben tacsi szász evangélikuspapnak. Ő 1876-ban ment el Fehéregyházára.
A 20. század végére már tiszta magyar falu lett.
Kárpátmedencében egyedülálló a neve: Tacs. Hasonló hangzással, úgyszintén egyedül árválkodik kb.40–50
km távolságban a másik mezőségi falu: Tancs.
Az egykori besenyői járásban, volt színtiszta szász falvak gyűrűjében már háromszáz éve él itt ez a magyar
református közösség. Egy évszázaddal ezelőtt még két tacsi templomban szólt a harang, és indultak a
völgyből a dombra a szász lutheránusok és a magyar reformátusok. Egymás mellett volt a két templom,
csak az egyikben németül imádkoztak, a másikban magyarul szólt a zsoltár.
Egymás mellett volt a két lelkipásztori lakás is, egyik volt a tácsi (Tatsch) pap, másik volt a tacsi pap, egyetlen
vessző különbséggel, és mégis egészen másképpen. Aztán a németek elvándoroltak, a magyarok nagyrészt
itt maradtak, ma is fonják a gyékényt és éneklik a zsoltárt.
2000–2005 között az egykori szász templom helyére, a tornyot megtartva, épült egy új, mai igények szerinti
szép református templom. Ez a régi-új templom 200 m-rel közelebb került a faluhoz és 50 m-rel alacsonyabbra,
hogy könnyebben „felmehessenek” a hívek. 1995–2000 között a volt szász evangélikus
lelkészi lakás alapjaira egy nagy, modern, új lelkészi lakást építettek a reformátusok.