Nagysajó
Bíró János történelmi oldala
Nagysajói népzene
Az erdélyi Mezőség északkeleti szögletében, a Székelyföld szomszédságában található Nagysajó községet
Kis-Magyarországon jószerével csak azok ismerik, akik felfigyeltek ennek a falunak a gazdag
tánchagyományára, s még inkább rendkívüli hangszeres népzenéjére.
Ha van a magyar népzenének romantikus, áradó melódiájú vonulata, akkor az a nagysajói hangszeres zene,
a szerelmesek zenéje. Feszességében is nyugodt, hullámzásában is sodró, paraszti tárgyilagosságában is
érzelemgazdag.
Bobár Zoltán, népzenész és hangszer tanár, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (Zeneakadémia)
masteránsa, mint "Népi vonós kísérő, 2006-ban írt szakdolgozatot a Nagysajón is és a környékben is használt,
egyenespallós 4 húros brácsáról. A következö videófelvételben lehet meghalgatni az elöadását, zenekarja kisértében,
sok sok köszönettel tartozik neki Nagysajó, zenei hagyományainak megmaradasájért
Magyar táncrend
Verbunk vagy ritka legényes:
Ez a dallam típus Mezőségen (pl. Szék) található meg inkább. A kíséret egyenletes akasztott dűvő vonás.
A harmonizálás is felismerhetően Mezőséget idézi. A tánc, ahogy ezen a vidéken jellemző volt, pontokba
rendezett, pihenő illetve csapásoló figurákból állt.
Lassú csárdás
Megtalálható az egész magyar nyelvterületen. Nagyon jól hallható a prímás játékán, hogy, hogy illesztette
bele a saját zenei stílusába ezt a dallamot. A kíséret folyamatos dűvő vonás.
Korcsos
Ugyan azt mondhatjuk el a nagysajói korcsosról, mint a zselykiről. Mintha egy péterlaki korcsost hallanánk.
A dallam szinte hangról hangra megegyezik a Péterlakán játszottal, csak a prímás egyéni stílusjegyei és a
négyhúros brácsa az, amiben különbözik. A kíséret is egyezik, akasztott dűvő.
Cigánycsárdás
Mindenben megegyezik a zselyki cigánycsárdással. Ha a teljes zenei anyagot nézzük, természetesen, ahogy
már korábban megjegyeztem nem 100%-os az átfedés, de mivel a zenekar ugyan az ezért majdnem teljes
az egyezés.
A Sajó-mente helyrajzilag, észak Mezőség és a Székelyföld találkozása. Zeneileg ugyan ezt el lehet mondani.
A táncrend felépítése, székelyföldi hatásra enged következtetni, ugyan akkor megjelennek olyan táncok,
zenék, amelyek inkább mezőségi jelleget öltenek. Ennek a két nagytájnak a zenei fúziója és a térségben élő
rengeteg náció (szász, román, magyar, zsidó, cigány) az, ami ennyire színessé tette ennek a térségnek a zenéjét.
Mindenkinek megvolt a maga zenéje és tánca. A zenész, ha azt akarta, hogy hívják ide is, oda is, akkor bizony
megtanulta minden falunak és népcsoportnak a repertoárját.
Ebből a nagy kavalkádból kialakult egy nagyon szép, minden igényt kielégítő, funkciós zenei kíséret. Egyaránt
megtalálható a mollos és dúros kíséret. Dúros kíséret alatt azt értem, hogy a dallam moll skálán helyezkedik
el, de a brácsás mégis dúr akkordot használ a záró kadenciában.
A harmonizálás teljesen beleillik az Erdély szerte használatos harmonizálásba. Van egy-két különlegesség,
amit kevés helyen használnak, ilyen például a 3. fokra vezető akkord nem a 7. fok szeptimakkordja, hanem a
2. fok dúr akkordja.
A harmonizálásban mindenben a standard erdélyi harmonizálást követi.
Táncrenden kívül játszott zene
Lassú cigánynóták
Ezekről a lassú 4/4-es dallamokról annyit tudunk, hogy énekelték őket, de nem táncoltak rájuk. A brácsa teljes
vonóval zenei egyeket húzva, a mezőségi lassú táncokhoz hasonlóan kíséri a dallamot. Érezhető az a kis
asszimetria, mint a többi rokon zenében.
A „nagysajói” zenekar
Azért tettem idézőjelbe a helyiség nevét, mert nem laktak mind Nagysajón, és születési helyük kivétel nélkűl
Kolozsnagyida, lakhelyük Paszmos.
Gáspár Béla, 1930 prímás
Kóczi Pável (Móni) prímás, terces
Kóczi Rudolf, 1939 brácsás
Kóczi Károly, 1941 bőgős
Volt ennek a zenekarnak egy másik bőgőse, Bán Kálmán, aki már meghalt és egy cimbalmosa, valamilyen
Vilmos, aki úgyszintén halott.
Nagysajói zenészek élőben
Ez a zenekar járt talán a legtöbb faluba a környéken muzsikálni. A falvak, ahová jártak: Zselyk, Teke, Nagysajó,
Sajónagyfalu, Felsőbudak, Szászpéntek és Gáspár Béla a helyi paszmosi zenészekkel, helyben is muzsikált.
(ő sokáig Paszmoson lakott) A bőgős Moldován Rudolf volt és 1931-ben született.
Nagysajói lakodalom:
Egy közös vacsorából allott, amelyet a vőlegény házában tartottak. Éjfélkor a menyasszony felkontyolása után,
menyasszonytánc következett és minden résztvevő meg kellett táncoltassa a menyasszonyt. A násznagyok az
asztalnál egy tányérba gyűjtötték a pénzt. A férfiak pénzt, az asszonyok ajándékot adnak: kancsót, poharat,
edényt, ruhaneműt. A lakodalom vasárnap reggelog tart és a végén a férfiak lámpával hazakisérik a
násznagyokat, akik ezt bórral vagy pálinkával köszönik meg.
December 6 - Miklós napja
Mikuláskor a férfiak álarcot vesznek, meglátogatják a szomszédaikat és figyelmeztetik a gyerekeket hogy
legyenek jók ha ajéndékot akarnak kapni Karácsonyra.
Karácsony - December 24
Az apák vagy anyák álarcot öltenek és igy adják át az ajándékot. A rossz gyerekeket vesszővel fenyegetik.
Az iskolások kántálni járnak, a legények a lányos házakat keresik fel. A gyerekeknek pénzt adnak és
süteményt, a legényeket bórral kinálják.
Újév - Január 1
A legények az utcaajtókat, kapukat leveszik és eldugják. Az iskolások zőrgőt meg kolompot akasztanak a
nyakukba, a gazda meg azt hiszi hogy állata elszabadúlt. A gyerekek újévi köszöntőt is mondanak, ezért
pénzel jutalmazzák őket.
Farsang
A férfiak, asszonyok, ifjak álarcot öltenek, igy jelennek meg családjuknál vagy a fonóban.
Húsvét
Másodnapján minden fiúgyermek, legény és férfi öntözni megy lányos házhoz, vagy rokonhoz. Öntözés bére:
ital, kalács, piros tojás.
Pünkösd
Pünkösd reggelre a legények zöld ágat tesznek a leányos ház kapujába, a szeretetnek és a jóságnak
jelképeként.
Nagysajói legendák
Örmény kútja:A falutól északkeleti irányban van, ma is létező bővizű forrás, mely egykor egy őrmény
kereskedőről kapta a nevét. Valahányszor arra járt, mindig megpihent itt, mivel kedvenc helye volt ez a
határrész. Egy alkalommal, mikor a forrás mellett falatozott, zsiványok támadtak reá és agyonverték,
gondolván hogy tarsolyában sok pénz van. Szájhagyomány szerint az örmény tarsolyában, csupán egy
darab kenyér és néhány hagyma volt.
Az óriáshegy legendája: Az örmény kútjától nem messze, van egy kiemelkedő rész, melynek tetején a felszini
forma, egy jól kivehető emberi alakot ábrázol fekvő helyzetben. Szájhagyomány szerint, amikor a földet
óriások lakták, egy közülük a falu határában lakott. A lakosoknak valóságos őre volt, vigyázott a falu népére,
s óvta minden veszélytől. Amikor meghalt a falu népe e domb tetejére temette. A hanyatt fekvő alak lába a
patakig húzódnak, két karja kitárva, feje kissé férre billenve. Más változat szerint az óriás rosszindulatú volt,
rettegésben tartotta a falu népét. Nem győzték ennivalóval ellátni, mivel az óriás mekövetelte. Amikor a nép
megsokalta az óriás uralmát, nagy üggyel-bajjal megölték és tetemét a domb tetején elfödték. Igy keletkezett az óriás-hegy, ma is igy maradt az
elnevezése.